Bu Blogda Ara

Unordered List

Popular Posts

mesleki çizimler

 1. ELEKTRĠK DEVRELERĠ 1.1. Çağırma ve Bildirim Tesisatlarında Kullanılan Semboller Çağırma ve bildirim sistemleri insanların daha hızlı ve daha az enerji harcayarak kısa mesafelerde kablolu iletiĢimini sağlamak için kurulan sistemlerdir. Çağırma ve bildirim tesislerinde elektrik enerjisinin ıĢık ve manyetik etkilerinden faydalanılır. Bu tür tesisatlar, elektrik tesisat projesinde belirtilip binaların yapım aĢamasında sıva altı tesisat olarak döĢenir. Bu sistemlerde kullanılan semboller, dünyanın her yerinde devre Ģemalarının aynı Ģekilde anlaĢılması için standartlaĢtırılmıĢtır. Bu öğrenme faaliyetinde çağırma ve bildirim tesislerinde kullanılan semboller incelenecektir. ARAġTIRMA ÖĞRENME FAALĠYETĠ–1 AMAÇ 4 ġekil 1.1: Çağırma ve bildirim tesisatlarında kullanılan semboller 5 1.2. Aydınlatma Tesisatında Kullanılan Semboller Aydınlatma tesisatları, güneĢ ıĢığının olmadığı gece saatlerinde ya da güneĢ ıĢığını alamayan yerlerde bina veya tesis içi aydınlatmanın gerçekleĢtirilmesi için kurulan sistemlerdir. ġekil 1.2: Aydınlatma tesisatı sembolleri 6 1.3. Devre Çizimi ve Özellikleri 1.3.1. Açık ġema Açık Ģema, tüm iletkenlerin bağlantılarını gösteren tesisat Ģeklidir. Devre çizimi yapılırken kapalı ve açık Ģemaların aynı malzemeler olduğu düĢünülerek büyüklüklerin ve uzaklıkların aynı olmasına (simetrik) ve sembollerin orijinalliğine özen gösterilmelidir. Çizimler yapılırken simetri esaslarının dikkate alınmasının teknik elemana, mimari ve mühendislik vasıflarının geliĢmesinde önemli bir rol oynadığının vurgulanması gerekmektedir. ġekil 1.3: Sembol çizim hataları örnekleri Devre Ģemalarını çizerken;  Çizimi yapılacak devre Ģemasında semboller sayfa kompozisyonuna uygun yerleĢtirilmelidir. Enerji giriĢi sayfanın sol tarafından baĢlayıp sıra ile sigorta, trafo, buat, buton vs.den geçerek alıcıya kadar gideceği için semboller bu sıraya göre yerleĢtirilmelidir. ġekil 1.4: Sembollerin yerleĢtirilmesi 7  Yatayda paralel çizgiler üstten baĢlanarak aĢağıya doğru çizilmelidir. ġekil 1.5: Yatay çizgilerin çizimi  DüĢey paralel çizgiler sağdan baĢlanarak sola doğru çizilmelidir. Faz, öncelikle sigorta, trafo, buat anahtar veya kontrol elemanına daha sonra kumanda edeceği alıcıya çizilir. ġekil 1.6: Dikey çizgilerin çizimi 1.3.2. Kapalı ġema Devrelerin teknik özelliklerinin (iletken kesiti, sayısı, malzemelerin yerleri, özellikleri, kullanılacak borunun cinsi, çapı vb.) tek hat çizim ile gösterim Ģeklidir. Zayıf akımda (65 V’ta kadar olan) düz ince çizgi ( ) veya çizgi, nokta çizgi Ģeklinde (----), aydınlatmada ise düz kalın çizgi (zayıf akıma göre) ( ) çizilir. Kapalı Ģemalarda boru içerisinden kaç iletkenin geçtiğini gösteren çizgilerin yatay çizgiye olan açısı 60o , dikey çizgideki çizginin ise 30o eğikliğinde çizilmesine, elemanlar arasındaki uzaklıkların simetri esasına göre düzenlenmesine dikkat edilmelidir. 8 Örneğin, yerin uygun olmadığı yerlerde üç iletkenden fazlasında bir çizgi üzerine iletken sayısı konularak gösterilir ( ). Bunun dıĢında buton ve anahtarlar, açık ve kapalı Ģemada değiĢik Ģekillerde gösterilir. Sembollerin çiziminde dikkat edilmesi gereken resim kuralı aĢağıdaki Ģekillerde gösterilmektedir. Bu standartlara mutlaka uyunuz. ġekil 1.7: Kapalı devre çiziminde sembollerin gösterim standardı 9 ġekil 1.8: Kapalı Ģemanın zayıf akım hattı ile çizilmiĢ gösterimi ġekil 1.9: Kapalı Ģemanın zil hattı ile çizilmiĢ gösterimi 10 UYGULAMA FAALĠYETĠ Adı verilen sembolleri teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. UYGULAMA ADI UYGULAMA NO 1 ADI SEMBOLÜ ADI SEMBOLÜ Bir kutuplu anahtar Kapı zili Telefon prizi Anahtarlı otomatik sigorta Radyo Toprak 2 numaralı kolon hattı Bir kutuplu vaviyen anahtar Yangın ihbar hattı Çağırma butonu Öğrencinin DEĞERLENDĠRME TOPLAM Adı: Soyadı: Rakam Yazı Sınıf / No: Okul: Öğretmen Tarih .../.../……. Ġmza UYGULAMA FAALĠYETĠ 11 UYGULAMA ADI UYGULAMA NO 2 A) Bir zilin bir butonla çalıĢtırılması devresinin açık Ģemasını teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. B) Bir zilin bir butonla çalıĢtırılması devresinin kapalı Ģemasını teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. Öğrencinin DEĞERLENDĠRME TOPLAM Adı: Soyadı: Rakam Yazı Sınıf / No: Okul: Öğretmen Tarih .../.../……. Ġmza 12 KONTROL LĠSTESĠ Bu faaliyet kapsamında aĢağıda listelenen davranıĢlardan kazandığınız beceriler için Evet, kazanamadığınız beceriler için Hayır kutucuğuna (X) iĢareti koyarak kendinizi değerlendiriniz. Değerlendirme Ölçütleri Evet Hayır 1. Çağırma, bildirim ve aydınlatma tesisatlarında kullanılan sembolleri TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? 2. Bir butonla bir zilin çalıĢtırılması devresinin açık Ģemasını TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? 3. Bir butonla bir zilin çalıĢtırılması devresinin kapalı Ģemasını TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? DEĞERLENDĠRME Değerlendirme sonunda “Hayır” Ģeklindeki cevaplarınızı bir daha gözden geçiriniz. Kendinizi yeterli görmüyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ediniz. Bütün cevaplarınız “Evet” ise “Ölçme ve Değerlendirme”ye geçiniz. 13 ÖLÇME VE DEĞERLENDĠRME AĢağıdaki cümlelerin baĢında boĢ bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlıĢ ise Y yazınız. 1. ( ) Zil transformatörü sembolü ile gösterilir. 2. ( ) TV anten prizi sembolü ile gösterilir. 3. ( ) Topraklama sıfırlama ve koruma bağlantısı için kullanılan koruma iletkeni --------- sembolü ile gösterilir. 4. ( ) Bir kutuplu vaviyen anahtar sembolü ile gösterilir. 5. ( ) Açık Ģema, tüm iletkenlerin bağlantılarını gösteren tesisat Ģeklidir. 6. ( ) Kapalı Ģemada çizimin uygun olmadığı yerlerde üç iletkenden fazlasında bir çizgi üzerine iletken sayısı konularak gösterilir. DEĞERLENDĠRME Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karĢılaĢtırınız. YanlıĢ cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili konuları faaliyete geri dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz. ÖLÇME VE DEĞERLENDĠRME 14 ÖĞRENME FAALĠYETĠ–2 Elektronik devrelerinde kullanılan sembolleri tanıyabilecek ve bu sembollerle teknik resim kurallarına uygun elektronik devreleri çizebileceksiniz.  Elektronik devre elemanlarını internetten araĢtırıp arkadaĢlarınızla paylaĢınız. 2. ELEKTRONĠK DEVRELER 2.1. Elektronik Devrelerde Kullanılan Semboller Daha az enerji harcamaları, uzun ömürlü olmaları sessiz çalıĢmaları sebebiyle günümüzde kontrol, kumanda, haberleĢme, bilgisayar vb. cihazlarda elektronik devre elemanları kullanılmaktadır. Bu cihazların devre kartları üretilmeden önce devre Ģemaları çizilmelidir. Bu nedenle devre okuma ve çizme iĢlemlerinde sembollerin bilinmesi gerekir. AĢağıdaki Ģekillerde malzemelerin sembolleri verilmiĢtir. ġekil 2.1: Direnç sembolleri ÖĞRENME FAALĠYETĠ–2 AMAÇ ARAġTIRMA 15 ġekil 2.2: Kondansatör sembolleri ġekil 2.3: Bobin ve transformatör sembolleri ġekil 2.4: Diyot sembolleri 16 ġekil 2.5: Transistör, FET ve MOSFET sembolleri 17 ġekil 2.6: ÇeĢitli elektronik elemanların sembolleri 18 2.2. Elektronik Devre Çizimleri 2.2.1. Doğrultma Devreleri Alternatif akımı doğru gerileme dönüĢtüren devrelere doğrultma devreleri denir. Bu iĢlemi yaparken diyotlardan faydalanılır. 2.2.1.1. Yarım Dalga Doğrultma Çizimi Transformatör sekonderinin bir ucuna seri olarak bağlanan bir diyot ile yapılan ve diyot yönüne göre alternanslardan birini kırpan devreye yarım dalga doğrultma devresi denir. Yarım dalga doğrultma devresine ait çizim aĢağıda verilmiĢtir. ġekil 2.7: Yarım dalga doğrultma devresi 2.2.1.2. Tam Dalga Doğrultma Devresi Transformatör sekonderinin her iki ucuna seri ve aynı yönde bağlanan birer diyot ile yapılan ve diyot yönlerine göre sadece pozitif ya da negatif alternansları geçiren devreye tam dalga doğrultma devresi denir. Tam dalga doğrultma devresine ait çizim aĢağıda verilmiĢtir. ġekil 2.7: Tam dalga doğrultma devresi 19 2.2.1.3. Köprü Tipi Tam Dalga Doğrultma Çizimi Transformatör sekonderine dört ayrı diyotun (veya bir adet köprü diyotun) bağlanmasıyla yapılan ve çıkıĢında tek yönlü alternans elde edilen devreye köprü tipi tam dalga doğrultma devresi denir. Köprü tipi tam dalga doğrultma devresine ait çizim aĢağıda verilmiĢtir. ġekil 2.3: Köprü tipi tam dalga doğrultma devresi 2.2.1.4. Regüle Entegreli Doğrultma Devresi 78XX serisi entegre gerilim regülatörleri +5V ile +24V arasında sabit gerilim sağlar. ġekil 2.4: Regüle entegreli doğrultma devresi 20 UYGULAMA FAALĠYETĠ AĢağıdaki tabloda isimleri verilen devre elemanlarının karĢısına, uygun olan sembolleri, sembol tablosunu göz önünde bulundurarak çiziniz. Kataloglara veya internetteki elektronik tablolara bakarak ölçülerini ve normlarını karĢılaĢtırınız. Sır a n o Sembol Adı Sembol ġekli Sır a n o Sembol Adı Sembol ġekli 1 Direnç 11 Ayarlanabilir bobin 2 Trimpot 12 Triyak 3 LDR 3 Sinyal lambası 4 Kutupsuz kondansatör 14 Ġki giriĢli AND (VE) kapısı 5 PNP transistör 15 Ġki giriĢli OR (VEYA)kapısı 6 NPN transistör 16 Batarya 7 Diyot 17 Fotosel 8 Zener diyot 18 Fototransistor 9 LED diyot 19 Tristör 10 Diyak 20 Ampermetre UYGULAMA FAALĠYETĠ 21 UYGULAMA ADI UYGULAMA NO 2 A) Yarım dalga doğrultma devresini teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. B) Tam dalga doğrultma devresini teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. Öğrencinin DEĞERLENDĠRME TOPLAM Adı: Soyadı: Rakam Yazı Sınıf / No: Okul: Öğretmen Tarih .../.../……. Ġmza 22 UYGULAMA ADI UYGULAMA NO 3 A) Köprü tipi tam dalga doğrultma devresini teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. B) Regüle entegreli doğrultma devresini teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. Öğrencinin DEĞERLENDĠRME TOPLAM Adı: Soyadı: Rakam Yazı Sınıf / No: Okul: Öğretmen Tarih .../.../……. Ġmza 23 KONTROL LĠSTESĠ Bu faaliyet kapsamında aĢağıda listelenen davranıĢlardan kazandığınız beceriler için Evet, kazanamadığınız beceriler için Hayır kutucuğuna (X) iĢareti koyarak kendinizi değerlendiriniz. Değerlendirme Ölçütleri Evet Hayır 1. Elektronik devrelerde kullanılan sembolleri TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? 2. Yarım dalga doğrultma devresi çizimini TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? 3. Tam dalga doğrultma devresi çizimini TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? 4. Köprü tipi tam dalga doğrultma devresi çizimini TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? 5. Regüle entegreli doğrultma devresi çizimini TSE ve ISO teknik resim standartlarına uygun olarak hatasız çizebildiniz mi? DEĞERLENDĠRME Değerlendirme sonunda “Hayır” Ģeklindeki cevaplarınızı bir daha gözden geçiriniz. Kendinizi yeterli görmüyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ediniz. Bütün cevaplarınız “Evet” ise “Ölçme ve Değerlendirme”ye geçiniz. 24 ÖLÇME VE DEĞERLENDĠRME AĢağıdaki cümlelerin baĢında boĢ bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlıĢ ise Y yazınız. 1. ( ) Direnç sembolü ile gösterilir. 2. ( ) Trimmer kondansatör sembolü ile gösterilir. 3. ( ) Zener Diyot sembolü ile göterilir. 4. ( ) Transistör sembolü ile gösterilir. 5. ( ) Motorlar sembolü ile gösterilir. DEĞERLENDĠRME Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karĢılaĢtırınız. YanlıĢ cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili konuları faaliyete geri dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz. ÖLÇME VE DEĞERLENDĠRME 25 ÖĞRENME FAALĠYETĠ–3 BiliĢim diyagram ve Ģemalarında kullanılan sembolleri tanıyabilecek ve bu sembollerle teknik resim kurallarına uygun akıĢ diyagramları ve ağ sistem Ģemaları çizebileceksiniz.  Programlama dersinden hatırladığınız akıĢ diyagram sembollerini çizerek bir tablo oluĢturunuz. Çiziminizi arkadaĢlarınızla paylaĢarak eksiklerinizi tamamlayınız.  Bilgisayar ağ sembollerini internetten araĢtırınız. 3. BĠLĠġĠM DĠYAGRAM VE ġEMALARI 3.1. AkıĢ Diyagramları Bir iĢlemin gerçekleĢtirilebilmesi için izlenecek yolun, sıralı adımlar Ģeklinde söz veya yazı ile açıklanmasına algoritma denir. Algoritmanın sembollerle ifade edilmesine akıĢ diyagramı (flowchart) adı verilir. 3.1.1. AkıĢ Diyagramı Sembolleri AkıĢ diyagramları problemin Ģekillerle ifade edilmesidir. Bunun için kullanılan standart Ģekiller olmasına rağmen, aynı iĢi yapan farklı Ģekiller de kullanılabilir. AkıĢ diyagramlarında kullanılan sembollerin içerisine algoritmadaki adımlar emir kipinde yazılır. ĠĢlemin hangi yöne devam edeceği yön okları ile belirtilir. ÖĞRENME FAALĠYETĠ–3 AMAÇ ARAġTIRMA 26 Sembol Adı Açıklama BaĢla/dur AkıĢ Ģemasının baĢlangıç ve bitiĢ noktasını gösterir. GiriĢ Veri giriĢ iĢlemlerinde kullanılır. ÇıkıĢ Sonuç veya çıkıĢ göstermek amacıyla kullanılır. ĠĢlem Aritmetiksel iĢlemlerde veya değiĢkenlere değer atamada kullanılır. Karar Aritmetiksel veya mantıksal iĢlemlerde karĢılaĢtırma amacıyla kullanılır. Bağlantı AkıĢ diyagramında farklı noktalara bağlantıyı ifade eder. Sayfa sonu AkıĢ diyagramında sayfa bitiminde baĢka sayfaya yönlendirme yapar. Döngü Tekrarlanan iĢlemlerde döngü kurmak için kullanılır. Yön okları AkıĢ diyagramında akıĢ yönünü belirtir. Tablo 3.1: AkıĢ diyagramı sembolleri 27 3.1.2. Örnek Çizimler  Ġki sayının toplamını bulan programın akıĢ Ģemasının çizimi ĠĢlem basamakları  Ġki sayının toplamını bulup ekrana yazdıran program için hazırlanan aĢağıdaki algoritmayı inceleyiniz. Adım 1: BaĢla. Adım 2: Birinci sayıyı gir. Adım 3: Ġkinci sayıyı gir. Adım 4: Birinci ve ikinci sayıyı topla. Adım 5: Toplama sonucunu ekrana yaz. Adım 6: Dur.  AĢağıdaki akıĢ Ģeması çizim örneğini yanındaki boĢ alana tekrar çiziniz. ġekil 3.1: Ġki sayının toplamını bulup ekrana yazdıran programın akıĢ Ģeması 28  Ġki sayıdan büyüğünü bulan programın akıĢ Ģemasının çizimi ĠĢlem basamakları  Ġki sayıdan büyüğünü bulup ekrana yazdıran program için hazırlanan aĢağıdaki algoritmayı inceleyiniz. Adım 1: BaĢla. Adım 2: A sayısını gir. Adım 3: B sayısını gir. Adım 4: A sayısı B sayısından büyük mü? Adım 5: Evet ise C=A, Hayır ise C=B Adım 6: C değiĢkeni içeriğini ekrana yazdır. Adım 7: Dur.  AĢağıdaki akıĢ Ģeması çizim örneğini yanındaki boĢ alana tekrar çiziniz. ġekil 3.2: Ġki sayıdan büyüğünü bulan programın akıĢ Ģeması 29  14-16 yaĢ aralığındaki 20 kiĢilik bir sınıfta bulunan öğrencileri yaĢ gruplarına göre sayılarını bulup ekrana yazan programın akıĢ Ģemasının çizimi ĠĢlem basamakları  14-16 yaĢ aralığındaki 20 kiĢilik bir sınıfta bulunan öğrencileri yaĢ gruplarına göre sayılarını bulup ekrana yazan program için hazırlanan aĢağıdaki algoritmayı inceleyiniz. Adım 1: BaĢla. Adım 2: Sayaçları sıfırla (I=1, G14=0, G15=0, G16=0, GD=0) Adım 3: I. Sıradaki öğrencinin yaĢını al. Adım 4: Öğrencinin yaĢı 14 mü? Evet ise 14 yaĢ grubuna 1 ekle ve adım 7’ye git. Hayır ise iĢlem yapma ve adım 5’e devam et. Adım 5: Öğrencinin yaĢı 15 mi? Evet ise 15 yaĢ grubuna 1 ekle ve adım 7’ye git. Hayır ise iĢlem yapma ve adım 6’ya devam et. Adım 6: Öğrencinin yaĢı 16 mı? Evet ise 16 yaĢ grubuna 1 ekle ve adım 7’ye git. Hayır ise iĢlem yapma ve adım 7’ye devam et. Adım 7: Alınan öğrenci sayısı 20’ye eĢit mi? Hayır ise I sayacını 1 arttır ve adım 3’e git. Evet ise değiĢken içeriklerini ekrana yaz. Adım 8: Dur. 30  AĢağıdaki akıĢ Ģeması çizim örneğini tekrar çiziniz. ġekil 3.3: 14-16 yaĢ aralığındaki 20 kiĢilik bir sınıfta bulunan öğrencileri yaĢ gruplarına göre sayılarını bulup ekrana yazan programın akıĢ Ģeması 3.2. Ağ Sistemleri ġemaları ĠletiĢim araçlarının ve çevre birimlerinin kablolu veya kablosuz sistemlerle birbirine bağlandığı elektronik ortama ağ denir. 3.2.1. Ağ Sembolleri Günümüzde bilgisayar ağ sembolleri için uluslararası standart tamamen yerleĢmemiĢ olmasına rağmen farklı resimlerle ve sembollerle yapılan çizimler konu hakkında açıklayıcı bilgi verebilmektedir. 31 Sembol Açıklaması Sembol Açıklaması Masaüstü bilgisayar EriĢim noktası (Access Point) Dizüstü bilgisayar (Laptop) Güvenlik duvarı (Firewall) Sunucu (Server) Düz bağlantı Anahtar (Switch) Çapraz bağlantı Dağıtıcı (Hub) Telefon hattı Köprü (Bridge) Kablosuz bağlantı DSL modem Uzak bağlantı Ağ yazıcısı Bus topolojisi Yönlendirici (Router) Ethernet topolojisi İnternet (Cloud) Star topolojisi Tablo 3.2: Ağ cihazları sembolleri 32 3.2.2. Örnek Çizimler Uçsuz bucaksız bir ağ olan internet aynı zamanda sınırsız bilgi kaynağıdır. Günümüzde bir ağa bağlı olmayan bilgisayar yok denecek kadar azdır. YaĢantımızda bu kadar iç içe yaĢadığımız ağ teknolojisinin önemi gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle meslek elemanlarının ağ standartlarını ve sembollerini doğru Ģekilde öğrenebilmeleri ve kurallara uygun çizim yapabilmeleri çok önemlidir.  Bir bilgisayarın internet bağlantı Ģeması ġekildeki çizimi, ağ sembollerini kullanarak tekrar çiziniz. ġekil 3.4: Bir bilgisayarın internete bağlantı Ģeması  Bir bilgisayarın kablosuz bağlantı ile internet bağlantı Ģeması ġekildeki çizimi ağ sembollerini kullanarak tekrar çiziniz. ġekil 3.5: Bir bilgisayarın kablosuz bağlantı ile internete bağlantı Ģeması 33  Birden fazla bilgisayar ile internet bağlantı Ģeması ġekildeki çizimi, ağ sembollerini kullanarak tekrar çiziniz. ġekil 3.6: Birden fazla bilgisayar ile internet bağlantı Ģeması 34  Sunucu ve yönlendirici kullanarak kurulan ağ Ģeması ġekildeki çizimi, ağ sembollerini kullanarak tekrar çiziniz. ġekil 3.7: Sunucu ve yönlendirici kullanarak kurulan ağ Ģeması 35 UYGULAMA FAALĠYETĠ Adı verilen sembolleri teknik ve meslek resim kurallarına uygun olarak çiziniz. UYGULAMA ADI UYGULAMA NO 1 ADI SEMBOLÜ ADI SEMBOLÜ Bilgisayar Ağ yazıcısı (Network Printer) Dizüstü bilgisayar (Laptop) Güvenlik duvarı (Firewall) Sunucu (Server) DSL modem Yönlendirici (Router) Köprü (Bridge) Switch EriĢim noktası (Acces Point) Öğrencinin DEĞERLENDĠRME TOPLAM Adı: Soyadı: Rakam Yazı Sınıf / No: Okul: Öğretmen Tarih .../.../……. Ġmza UYGULAMA FAALĠYETĠ 36  AĢağıda yer alan bilgisayar ağını, ağ sembollerini kullanarak çiziniz. 37 UYGULAMA ADI UYGULAMA NO 2 Öğrencinin DEĞERLENDĠRME TOPLAM Adı: Soyadı: Rakam Yazı Sınıf / No: Okul: Öğretmen Tarih .../.../……. Ġmza 38 KONTROL LĠSTESĠ Bu faaliyet kapsamında aĢağıda listelenen davranıĢlardan kazandığınız beceriler için Evet, kazanamadığınız beceriler için Hayır kutucuğuna (X) iĢareti koyarak kendinizi değerlendiriniz. Değerlendirme Ölçütleri Evet Hayır 1. Ġstenilen ağ sembollerini çizebildiniz mi? 2. Ağ sembollerini birbirinden ayırt edebildiniz mi? DEĞERLENDĠRME Değerlendirme sonunda “Hayır” Ģeklindeki cevaplarınızı bir daha gözden geçiriniz. Kendinizi yeterli görmüyorsanız öğrenme faaliyetini tekrar ediniz. Bütün cevaplarınız “Evet” ise “Ölçme ve Değerlendirme”ye geçiniz. 39 ÖLÇME VE DEĞERLENDĠRME AĢağıdaki cümlelerin baĢında boĢ bırakılan parantezlere, cümlelerde verilen bilgiler doğru ise D, yanlıĢ ise Y yazınız. 1. ( ) AkıĢ diyagramlarında döngü sembolü ile ifade edilir. 2. ( ) sembolü akıĢ diyagramlarında karar yapıları için kullanılır. 3. ( ) Ağ Ģemalarında sunucu sembolü ile gösterilir. 4. ( ) DSL modem, internete bağlantısı ile bağlanır. 5. ( ) sembolü güvenlik duvarını ifade eder. DEĞERLENDĠRME Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karĢılaĢtırınız. YanlıĢ cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili konuları faaliyete geri dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz. ÖLÇME VE DEĞERLENDĠRME 40 MODÜL DEĞERLENDĠRME AĢağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği iĢaretleyiniz. 1. AĢağıdakilerden hangisi alternatif akımı ifade eder? A) B) C) D) 2. Alternatif akımda 1. fazı hangi harf ifade eder? A) F B) R C) S D) T 3. AĢağıdakilerden hangisi bir kutuplu seri anahtarı ifade eder? A) B) C) D) 4. ġemalarda dikey hatlarda iletken sayısı kaç derecelik açı ile çizilir? A) 30 B) 45 C) 60 D) 90 5. AĢağıdakilerden hangisi NTC’yi ifade eder? A) B) C) D) 6. AĢağıdakilerden hangisi varikap diyotu ifade eder? A) B) C) D) MODÜL DEĞERLENDĠRME 41 7. AĢağıdakilerden hangisi tristörü ifade eder? A) B) C) D) 8. AĢağıdakilerden hangisi akıĢ diyagramlarında baĢlangıç için kullanılır? A) B) C) D) 9. AĢağıdakilerden hangisi akıĢ diyagramlarında aritmetiksel ve mantıksal karĢılaĢtırmalar için kullanılır? A) B) C) D) 10. AĢağıdakilerden hangisi ağ Ģemalarında anahtar (Switch)’ı ifade eder? A) B) C) D) 11. AĢağıdakilerden hangisi ağ Ģemalarında telefon hattı bağlantısı için kullanılır? A) B) C) D) 12. AĢağıdakilerden hangisi ağ Ģemalarında sunucuyu ifade eder? A) B) C) D) DEĞERLENDĠRME Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karĢılaĢtırınız. YanlıĢ cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili konuları faaliyete geri dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki modüle geçmek için öğretmeninize baĢvurunuz. 42 CEVAP ANAHTARLARI ÖĞRENME FAALĠYETĠ-1’ĠN CEVAP ANAHTARI 1 Doğru 2 YanlıĢ 3 YanlıĢ 4 Doğru 5 Doğru 6 Doğru ÖĞRENME FAALĠYETĠ-2’NĠN CEVAP ANAHTARI 1 Doğru 2 Doğru 3 YanlıĢ 4 Doğru 5 Doğru ÖĞRENME FAALĠYETĠ-3’ÜN CEVAP ANAHTARI 1 YanlıĢ 2 Doğru 3 Doğru 4 YanlıĢ 5 Doğru CEVAP ANAHTARLARI 43 MODÜL DEĞERLENDĠRMENĠN CEVAP ANAHTARI 1 A 2 B 3 B 4 A 5 C 6 C 7 D 8 A 9 C 10 B 11 C 12 C 44 KAYNAKÇA  BEREKET Metin, Engin TEKIN, BiliĢim Teknik Resmi, BirleĢik Matbaacılık, Ġzmir, 2011.  http://www.megep.meb.gov.tr/ (24 Nisan – 24 mayıs 2012)  http://www.biltek.tubitak.gov.tr/gelisim/elektronik/elemanlar.htm (24 Nisan – 24 mayıs 2012) KAYNAKÇA

0 yorum


Blogger tarafından desteklenmektedir.

İletişim

Archives

Translate

Bu Blogda Ara

Sayfalar

Ordered List